Вестник АТАКА

22 Юли 2017, 23:11:29
Добре дошъл/дошла, %1$s. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Радио Атака

Автор Тема: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.  (Прочетена 42438 пъти)

branco

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -62
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2916
  • Хубавата България си отива-казваше прадядо ми
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #345 -: 19 Февруари 2014, 11:11:30 »


Турлак,ти освен да цапаш името на Васил Левски,друго нямаш за работа.
И той ли се е борил за свободата на Българистан бе,говедо?
Ти изобщо,усещаш лис е,какво си причини?!Майка ти мръсна мелезняшка...
Най-печалният ден бе вчера..набий си го в главата,пред да ти го набие накой Бисер Николов,Тошката,или Янко Пандурски..



Активен
Хубавата България си отива-казваше прадядо ми.....дано е сгрешил..

МИШОК@

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -441
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 6204
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #346 -: 19 Февруари 2014, 12:12:48 »


Турлак,ти освен да цапаш името на Васил Левски,друго нямаш за работа.
И той ли се е борил за свободата на Българистан бе,говедо?
Ти изобщо,усещаш лис е,какво си причини?!Майка ти мръсна мелезняшка...
Най-печалният ден бе вчера..набий си го в главата,пред да ти го набие накой Бисер Николов,Тошката,или Янко Пандурски..
Помня че с невероятна злоба ти изтри тема за Левски - как ще го коментираш а ?
Активен
Бъди верен до смърт , и ще ти дам венеца на живота (Откр. 2:10)

МИШОК@

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -441
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 6204
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #347 -: 19 Февруари 2014, 13:01:52 »


Защо бе отложен спорът за гроба на Васил Левски


Николай Хайтов и Михаил Бенчев в битка за гроба на Левски през 1987 г.

Превръщането на  един храм в духовен паметник на Апостола било в разрез с интернационализма. Пречка е и догматичното отношение на част от партийния елит към националните символи
                  
В началото нищо не предвещава подобен резултат. В края на април 1986 г. ръководството на Българската академия на науките (БАН) приема, че има достатъчно сериозни аргументи и доказателства за препогребването на Левски в „Св. Петка Самарджийска” и изпраща предложение до БТА и вестниците „Отечествен фронт”, „Литературен фронт”, „Пулс”, „Антени”, „Народна култура” да  публикуват нейното решение. То е прието от Бюрото на Президиума на БАН и може да бъде отменено единствено от него.

Два месеца по-късно Президиумът и Научният секретариат на БАН отправят предложение, подписано от акад. Ангел Балевски, под номер 0308-53 (запазено в Архива на БАН), до председателя на Комитета за духовно развитие при Министерския съвет Георги Йорданов за поставяне на паметна плоча пред църквата „Св. Петка Самарджийска”.  „Уважаеми другарю Йорданов – се казва в него, – въз основа на последните проучвания на научните факти, свързани с проведените през 1956 г. разкопки на църквата „Св. Петка Самарджийска”, Българска академия на науките предлага пред църквата да бъде поставена паметна плоча с надпис: „Според редица данни тук през 1873 г. е бил препогребан Апостола на свободата Васил Левски“.


Поп Кръстьо Стоилов, който като свещеник в църквата „Св. Петка Самарджийска“
организира препогребването на Левски през февруари 1873 г.



Момент от разкопките край северната стена
на църквата „Св. Петка Самарджийска“ през май 1956 г.

Историята на това писмо е преинтересна, доказателство за манипулативния характер на последвалите решения. В началото на 1987 г., когато започва подготовката относно отбелязването рождената дата на Левски, Министерство на културата запитва БАН дали поддържа решението си за поставяне на надпис пред църквата „Св. Петка Самарджийска”. Отговорът на Академията  е утвърдителен. Скулпторът Михаил Бенчев изработва надписа.
На 27 април 1987 г. на съвещание в кабинета на члена на Политбюро на ЦК на БКП Йордан Йотов (на което присъстват и Ангел Балевски, Георги Йорданов, Стоян Михайлов, Пантелей Зарев и Илчо Димитров)  предложението е одобрено, като е предвидено слагането на паметната плоча да влезе в програмата за честването на 150-годишнината от рождението на Апостола през 1987 г.

На следващия ден обаче по нареждане на проф. Никола Стефанов (началник на кабинета на Тодор Живков) това решение се отменя (признава го Йордан Йотов в частен разговор с Николай Хайтов) като отдел „Идеологическа политика” при ЦК на БКП нарежда споровете за гроба на Левски да се ограничат по възможност само в специализираните издания: сп. „Археология”, „Исторически преглед”, „Музеи и паметници на културата”, „Векове”.
Официалното съобщение  до средствата за масова информация също не вижда бял свят нито в „Работническо дело“, нито в „Литературен фронт“, нито в „Отечествен фронт“. Явно е, че апаратът на ЦК на БКП не е го е подкрепил, а тогава  това е единствената институция, която има право да казва кое в печата да се публикува и кое не. 
И така, по какви причини предложеният от БАН надпис бива „замразен“ и отменен в последна сметка от ЦК на БКП – решение, което връща въпроса за гроба на Васил Левски отново в изходна позиция?

Няколко са възможните отговори на този въпрос.
Вън от всякакъв коментар са нарушенията, направени в хода на злополучните разкопки в „Св. Петка Самарджийска“ през лятото на 1956 г. Ако намерените кости бяха съхранени, със сегашните възможности на научния анализ еднозначно може да се докаже дали това е скелетът на Левски, или не. Още повече, че археолозите са били наясно с публикацията във в. „Мир“ от 1937 г. за препогребването му  в „Св. Петка Самарджийска“, както и със статията във в. „Труд“, появила се няколко дни преди започване на разкопките, където се напомня, че вероятно в черквата е препогребан Апостола.

Оттук и усилията да се прикрие истината за съдбата на костите, да се ликвидират и заметат следите, както и да не се отговори на главния въпрос: как и защо са изчезнали костите на скелет № 95 (на Левски), разкрити в олтара, и дали е организирано тяхното  „изчезване“ и по всяка вероятност – унищожение.

Следваща причина за мълчанието е догматичното отношение на част от партийния елит към националните символи. Неслучайно Владимир Топенчаров  публикува в броя от 1 март 1988 г. на вестник „Отечествен фронт“ статията „Идея, а не гроб и кости“. В нея един от водещите партийни ментори и „патриарх” на комунистическата публицистика формулира въпроса за гроба на Апостола като „дълбоко политически въпрос”, с който се „прави волно или неволно опит да се отклонява вниманието на българската демократична общественост от нетленните идеи на Левски и да се насочва към тленните останки, които спокойно си лежат някъде, макар и неизвестно къде, в българската земя”.  Тоест, налице е доминиране на идеологическите, а не на научните съображения.

Не са без значение и опасенията, че православната църква ще спечели „незаслужен авторитет“, ако се признае, че сетният дом на Апостола се намира в един от нейните храмове. Чисто и просто превръщането на „Св. Петка Самарджийска” в духовен паметник и светилище на Левски е в разрез с провеждания  курс към интернационализация на страната – чрез деформиране на историята, заличаването на националните традиции и обединяващите исторически имена и символи.

Идеологическата доктрина на 50-те години, пък и през следващите десетилетия в България, трудно би позволила да се обвърже трайно църквата като институция с личността и делото на Васил Левски.
И не на последно място, историческата колегия, казано най-общо, е обидена и силно смутена от вмешателството на Николай Хайтов (чрез книгите „Последните мигове и гробът на Васил Левски“ и „Гробът на Васил Левски“) в нейната сфера. В последна сметка Хайтов осъществява пробив в една специализирана и охранявана от масовия читател научна област.

Неслучайно той е наричан многократно от историците и археолозите „дилетант” и „лаик”, позволил си да се „вмъкне” в тяхната професионална територия. Нека да не забравяме, че в периода 1944-1989 г. идеологическите дисциплини (към които без съмнение принадлежат историята и археологията) са много важна част от политическия живот на държавата. Неслучайно полемиката за гроба на Левски се премества от БАН в коридорите на ЦК на БКП.

Този спор, както обикновено става, надхвърля своите очертания и се превръща в междуличностен сблъсък на две равнища. Първо – между Хайтов и неговите опоненти. И второ, което е по важно – между различните крила (едното на Йордан Йотов, а другото на Георги Атанасов) в ЦК на БКП и техните привърженици.

Става дума за „тежестта” на различните историци и влиянието им пред Тодор Живков. Явно е, че групата на Георги Атанасов (към нея принадлежи и началникът на кабинета на Тодор Живков Никола Стефанов) взема превес пред Първия и успява да наклони везните в полза на  противниците на тезата, че Левски е препогребан в „Св. Петка Самарджийска”.
След „нежната революция“ през 1989 г. спорът за гроба на Левски навлиза в друг контекст – този на „голямата промяна”, който определя и новите посоки в развитието на дискусията. Те ще покажат, колкото й странно да звучи, че установяването на мястото, където лежат тленните останки на Апостола, е еднакво неудобно както за комунистическата власт, така и за новоизлюпената демокрация.

Абсурдно, но е факт – сега спорът за местопогребването на Васил Левски е почти забравен и е вън от интересите на обществото, потъващо все повече в пипалата на глобализма.

http://www.desant.net/show-news/29494/
Активен
Бъди верен до смърт , и ще ти дам венеца на живота (Откр. 2:10)

branco

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -62
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2916
  • Хубавата България си отива-казваше прадядо ми
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #348 -: 19 Февруари 2014, 19:07:30 »

Ей,мухъл турлашки..стига си се правил на патриот бе,'копи-пейст патриотине".Предците ти през турско са ни наричали,гяури..ти сега искаш да им умиеш лицата ли?!
Булгаристанецо...ко га ще си вземеш наградата?!
Активен
Хубавата България си отива-казваше прадядо ми.....дано е сгрешил..

МИШОК@

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -441
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 6204
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #349 -: 20 Февруари 2014, 13:01:51 »

Апостоле, плача за тебе!

Апостоле, плача за тебе!
За твоите сини очи.
Очите, с които ни гледаш,
безмълвни пред теб как стоим.

Апостоле, плача за тебе!
За твоите руси коси.
От вятъра силно развени
във робските нощи и дни.

Апостоле, плача за тебе!
За твоето смело сърце.
Чието туптене послуша -
погледна смъртта във лице.

Апостоле, плача за тебе!
За твоята силна любов.
Която, без капка пощада,
тури те в безименен ров.

Апостоле, моля, прощавай,
загдето сме слаби сега.
На дело не можем да сторим
твойте тъй мъдри слова.

Апостоле, плача за тебе!
А твойто пресветло лице
от портрета гледа спокойно,
безсилно сълзите да спре.

Николай Вътков
София, 18.02.2014 г.
Активен
Бъди верен до смърт , и ще ти дам венеца на живота (Откр. 2:10)

branco

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -62
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2916
  • Хубавата България си отива-казваше прадядо ми
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #350 -: 20 Февруари 2014, 19:07:02 »

Ти си заключи всичките теми...така и така само ти си пишеш там..аз само внасям пояснения от време на време,за ваше низко червено мерзество....на което по презумция е забранено,да пише,обсъжда..и по този начин цапа името на Апостола!
Активен
Хубавата България си отива-казваше прадядо ми.....дано е сгрешил..

МИШОК@

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -441
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 6204
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #351 -: 20 Февруари 2014, 20:08:18 »

Ти си заключи всичките теми...така и така само ти си пишеш там..аз само внасям пояснения от време на време,за ваше низко червено мерзество....на което по презумция е забранено,да пише,обсъжда..и по този начин цапа името на Апостола!
Какво искаш ?
Активен
Бъди верен до смърт , и ще ти дам венеца на живота (Откр. 2:10)

МИШОК@

  • Герой
  • ****
  • Популярност: -441
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 6204
Активен
Бъди верен до смърт , и ще ти дам венеца на живота (Откр. 2:10)

gorgurata

  • Наблюдател
  • Популярност: 0
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2
    • блиндирани врати
Re: Васил Левски -дякон Игнатий , апостола на свободата.
« Отговор #353 -: 23 Февруари 2015, 10:10:27 »

Нелегален това пропагандна тема целяща сериозно развитие на култа към личноста на Левки. За това може да е и монолог-тема.
Всички са го разбрали без тебе.
 


SMF 2.0.6 | SMF © 2011, Simple Machines
Никоя част от този сайт не може да бъде копирана или репродуцирана, освен след писмено съгласие от страна на АТАКА © 2006 - Всички права запазени.